Pärlan och Chayenne Foto: N-G Andersson, ngea@bredband.net

söndag 10 oktober 2010

Rescuehundarnas största och minsta supporter

Allra vackraste och klokaste lilla Line !

Ja det är hon, vår minsta dotter, snart fyller hon 7 år. Hon är "lill-mamma" till Chayenne, och alla hundarnas bästaste lilla vän.

Jag måste bara berätta om då hon förra veckan skulle ha med sig ( ja alla i klassen ) en sak från ett land som ej var Sverige. Barnen skulle oxå kunna berätta något om saken de hade med.
Line bestämmde sig kvickt för att ta med en beanis, en vinthundsmjukis, som kommer från Irland. Line skulle minsann berätta om hur hundarna på Irland kan ha det och varför vi har 3 hundarn därifrån.
Behöver jag säga att mammas hjärta pös av stolthet inför sin kloka lilla dotter..

På morgonen så kommer vi då till skolan med beanisen i tryggt förvar i en kasse från Paws.
På skolgården möts Line av två klasskompisar som ivrigt berättar att don hade minsann med sig tre olika saker, varpå Lines axlar sjönk i hop och läppen började nästintill darra...

Men två sekunder senare skiner Line upp och säger i ett svep..
Jag har faktiskt med mig en vinthund från irland, och jag skall berätta något väldigt viktigt om hur hundarna har det på irland, där är inte människorna så snälla mot dom och det är viktiga saker det här.
Förresten så har jag en tröja på mig som kommer från räddnings centret där mamma jobbar  ibland, och på tröjan sitter en liten tassbrosch och den betyder att man är gudmor till en hund som behöver hjälp.
Sen tar hon ett djupt andetag och sen kommer det... Och vet ni  ? Jag har en Irländsk människa till och med i bilen ! :)

Älskade liten Line, det var väl helt oslagbart !!
I bilen satt nämeligen Carmel, som skulle åka hem till Dublin samma morgon, det var väl svårslaget i alla fall !

Lines fröken berättade ett par dagar senare att hon hade stått och kramat sin lilla vinthundsbeanis framme i Matsalen och berättat för hela lågstadiet hur hundarna kan ha det på Irland och hur dom blir räddade till Pounds och rescues.
Hon tog oxå berättelserna om hur Kola Chayenne och Pärlan hade hittats.

Är inte detta en tjej att räkna med inom rescue världen så säg !

Mammas hjärta !

4 kommentarer:

  1. åh, älskade lilla Line. vad stor hon har blivit.
    kommer aldrig glömma när hon va liten o frågade massor med saker jag inte visste vad jag skulle svara på..
    när hon va så liten så att man gick o bar runt på henne.
    krama henne massor från mig Katta.
    Jag saknar er enormt!


    /Bella

    SvaraRadera
  2. Tack för den! Nu fick jag ett härligt skratt lagom till läggdags. Lines kommentar är helt outstanding!

    SvaraRadera
  3. Åhh Bella, raring, Line slutar aldrig att ställa dom där alla frågorna, ler*
    Kramarna från dig skall hon få , självklart, i morron bitti. Men kom ut nån dag o kramas du med <3
    Vi saknar dig hör med vet du ;)

    Kram Katta

    Margaretha :) Visst var den oslagbar, du skulle sett hennes uppsyn och hur det glimma till i ögonen när hon sa det oxå , ler*

    Sov så gott !
    Kram Katta

    SvaraRadera
  4. FLINKE Line!!! Kom i håg,nu ;) Du har ju en norsk Cesar venn også, Line ;-D

    Kram till dej, Line <3 från Cesar och Mona :))

    SvaraRadera